Лазівський ЗДО, Лази
Закарпатська область, Тячівський район

Методична скарбничка

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ

1. Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

2. Лист МОН № 1/3370-22 від 06.03.2022 «Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання».

3. Лист МОН № 1/3454-22 від 15.03.2022 «Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році».

4. Лист МОН №1/3475-22 від 17.03.2022 «Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб»

5. Лист МОН №1/3593-22 від 22.03.2022 «Про здійснення публічних закупівель та обслуговування в органах Казначейства в умовах воєнного стану».

6. Лист МОН №1/3556-22 від 19.03.2022 «Закладам освіти, установам, які вимушені змінити місце розташування у зв’язку з проведенням в місцях їх розташування бойових дій або тимчасовою окупацією території України, необхідно перейти на обслуговування до органів казначейства за новою адресою розташування».

7. Лист МОН № 1/3737-22 від 29.03. 2022 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».

8. Лист МОН №1/9-766 від 12.12.2019 «Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками»

 

ЛИСТ МОН УКРАЇНИ "ЩОДО ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ"

Щодо освітніх програм у

закладах дошкільної освіти

У зв’язку із запитами щодо розроблення та затвердження освітніх програм закладів дошкільної освіти Міністерство інформує.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про освіту» передбачено, що «освітні програми розробляються закладами освіти, науковими установами, іншими суб’єктами освітньої діяльності та затверджуються відповідно до цього Закону та спеціальних законів».

Стаття 23 Закону України «Про дошкільну освіту» регламентує, що «освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітні програми можуть мати корекційно-розвитковий складник для дітей з особливими освітніми потребами.

Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти.

Освітня програма має містити:

загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти;

перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення;

форми організації освітнього процесу;

опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

інші освітні компоненти (за рішенням закладу дошкільної освіти).

Зміст освітньої програми повинен передбачати:

формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;

виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;

утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;

розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Освітня програма схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти та затверджується його керівником.

Освітні програми, що розробляються на основі типових освітніх програм, не потребують окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти.

Кожна освітня програма має передбачати набуття дитиною компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

На основі освітньої програми заклад дошкільної освіти складає та затверджує план роботи, що конкретизує організацію освітнього процесу.

Запровадження експериментальних освітніх програм можливе лише за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я».

Як відомо, у попередні роки розроблялись програми розвитку дитини раннього та дошкільного віку (комплексні та парціальні). Вони були рекомендовані або схвалені Міністерством освіти і науки України (далі - МОН) до використання в закладах дошкільної освіти. Перелік програм і навчально- методичної літератури, рекомендованої МОН до використання в закладах дошкільної освіти, визначений у листі МОН від 10.06.2019 № 1/9-365.

У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм (для окремих груп).

Таким чином, заклад дошкільної освіти може використати схвалені чи рекомендовані Міністерством програми як основну частину своєї освітньої програми, за необхідності, доповнюючи її додатковими компонентами. У цьому випадку, в рішенні педагогічної ради про затвердження освітньої програми закладу необхідно зазначити назву (назви) та реквізити схвалених чи рекомендованих програм.

Отже, освітня програма є обов’язковим документом закладу дошкільної освіти, який схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником.

Заступник Міністра                                                         Любомира МАНДЗІЙ

ЛИСТ МОН УКРАЇНИ "ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ТА АТЕСТАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ"

Щодо підвищення кваліфікації
та атестації педагогічних працівників

Шановні колеги!

З огляду на численні звернення педагогічних працівників з питань особливостей застосування Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800) (далі - Порядок) в частині встановлення вимог щодо обсягу (кількості годин) підвищення кваліфікації педагогічних працівників, необхідного для проходження чергової атестації, інформуємо.

Відповідно до Порядку загальний обсяг підвищення кваліфікації педагогічного працівника закладу загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти не може бути менше ніж 150 годин на п'ять років, а обсяг підвищення кваліфікації педагогічного працівника дошкільного, позашкільного закладу освіти встановлюється його засновником (або уповноваженим ним органом), але не може бути менше ніж 120 годин на п'ять років.

З огляду на відсутність встановлених законодавством норм щорічного підвищення кваліфікації, необхідного для проходження чергової атестації, рекомендуємо атестаційним комісіям, починаючи з 2020 року:

1)встановлювати мінімальні вимоги щодо обсягу (кількості годин) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, а саме:

  • 30 годин, якщо завершення атестації припадає на 2020 рік;
  • 60 годин, якщо завершення атестації припадає на 2021 рік;
  • 90 годин, якщо завершення атестації припадає на 2022 рік;
  • 150 годин, якщо завершення атестації припадає на 2023 рік та наступні роки.

2) встановлювати мінімальні вимоги щодо обсягу (кількості годин) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної освіти та не менше ніж:

  • 24 години, якщо завершення атестації припадає на 2020 рік;
  • 48 годин, якщо завершення атестації припадає на 2021 рік;
  • 72 годин, якщо завершення атестації припадає на 2022 рік;
  • 120 годин, якщо завершення атестації припадає на 2023 рік та наступні роки.

Додатково інформуємо, що щорічний обсяг (кількість годин) підвищення кваліфікації визначається педагогічним працівником та має бути відображений у відповідному плані підвищення кваліфікації, а в рік проходження атестації має бути не меншим зазначених вище обсягів. При цьому, облік годин підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за накопичувальною системою. Якщо обсяг підвищення кваліфікації визначається в кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи, то 1 кредит дорівнює 30 годинам.

Заступник Міністра                             Любомира Мандзій

 

 

 

         Методичний кабінет забезпечений дитячою та методичною літературою відповідно переліку програм та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України згідно наказу № 1/9-382 від 21.07.2004 р. Книжковий фонд бібліотеки поділений на чотири підрозділи:

- методична література;

- журнали, газети з каталогом статей з актуальних питань дошкільного виховання;

- дитяча література (збірки казок, твори українських класиків, дитячих поетів і письменників);

- новинки методичної літератури.

Матеріали, зібрані в методичному кабінеті, систематизовані за розділами програми, розташовані для зручного використання. Окремими розділами виділено:

- нормативні, директивні документи, інструктивно-методичні матеріали Міністерства освіти і науки, обласного, міського управління освіти;

- документація вихователя

- матеріал атестації працівників;

- співпраця зі школою;

- співпраця з родиною;

- педагогічна пропаганда.

На виконання наказу МОН України від 11.09.2002р. та відповідно до «Типового переліку обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок в дошкільних навчальних закладах» методичний кабінет оснащено комп’ютером.

Д ля реалізації одної з основних функцій роботи методичного кабінету – забезпечення комплексного творчого процесу, під час якого здійснюється практичне навчання педагогічних працівників, оволодіння ними ефективними формами і методами роботи з дітьми, створено каталоги:

- дитячої художньої літератури;

- пізнавальної літератури;

- дидактичних ігор;

- сюжетно-рольових ігор;

- періодичних видань;

- книга обліку іграшок та посібників;

- книга отримання та видачі посібників.

    У методичному кабінеті регулярно організовуються виставки, як епізодичні так і постійно діючі:

- «Новинки методичної літератури»;

- «Готуємось до педагогічної ради»;

- «Вивчаємо педагогічну спадщину»;

- «Готуємось до огляду-конкурсу».

.Матеріали методичного кабінету ефективно використовуються педагогами під час навчально-виховного процесу.

В методичному кабінеті в наявності нормативно-правові та інструктивно-законодавчі, концептуальні, урядові документи, наукова література, всі періодичні видання з дошкільної освіти:

- Конституція України;

- Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства»;

- Конвенція про права дитини;

- Інструкція «Про ділову документацію в дошкільних закладах»;

- Типове положення «Про атестацію педагогічних працівників України»;

- Положення «Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності»;

- Концепція громадського виховання особистості в умовах розвитку української державності;

- Інструктивно-методичний лист «Про планування освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі»;

- Інструктивно-методичний лист «Організація та зміст навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах»;

- Інструктивно-методичний лист «Рекомендації щодо календарно-тематичного планування навчально-виховного процесу в ЗДО»;

- Концепція екологічної освіти України;

- Типовий перелік обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах, тощо.

Насиченість та змістовність матеріалів методичного кабінету дає можливість ефективно проводити інформаційно-довідкову роботу, педагогічному колективу самостійно підвищувати й удосконалювати фахову майстерність шляхом впровадження в практику роботи досягнення науки, передового педагогічного досвіду, новітніх педагогічних технологій.

Невід'ємним атрибутом методичного кабінету є «Педагогічний календар» для педагогів. На цьому стенді розміщуються плани методичних заходів на поточний місяць, тематика консультацій для педагогів та інша корисна інформація:

- Інформація про річні завдання, шляхи їх вирішення;

- Інформація про семінари-практикуми;

- План роботи закладу на поточний місяць, де вміщено інформацію про проведення методичних заходів в закладі;

- Атестаційний куточок.

Відповідно до вимог оформлені довідки та накази по тематичних перевірках, матеріали семінарів-практикумів.

Методична література (в достатній кількості) зберігається у шафах за розділами програми. Так само в пронумерованих папках зберігаються розробки занять, свят, розваг та інших видів діяльності дошкільників. Матеріали на запити сьогодення зберігаються у пронумерованих папках і висвітлюються у експозиціях спеціально облаштованих тематичних виставок.

Зібрано велику кількість матеріалів для роботи з батьками: методичні рекомендації, зразки папок-пересувок, тематика консультацій та бесід, рекомендації щодо проведення інтерактивних форм роботи з батьками.

В методичному кабінеті достатня кількість матеріалів та методик обстеження дітей різних вікових груп, завдання на виявлення рівня пізнавальної активності вихованців, які вихователі широко використовують для проведення діагностики.

У дошкільному навчальному закладі документація ведеться відповідно до «Примірної інструкція з діловодства у дошкільних навчальних закладах», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту 01.10.2012 № 1059. В методичному кабінеті в наявності вся необхідна документація.

Логін: *

Пароль: *